Træk vejret ud af din stress angst og nervøsitet!

E-bogs program i Bevidst Vejrtrækning med fokus på at træne dit nervesystem i balance.

Frygt er en kædereaktion i hjernen. Den begynder med, at vi bliver skræmt eller bange for en udefrakommende påvirkning, der registreres af sanseorganerne.
Lige nu er mange skræmt af covid-19 virus, hvor vi alle står udenfor indflydelse for et angreb.

Kroppen forsøger at forberede et forsvar mod den fare, der er tilgået.
Det kan være en dør der smækker, eller et forsøg på at kvæle, eller en trussel hvor sygdom kan blive døden til følge mv.

Panik, frygt og angst opleves og hjertet hamrer derud af. Vejrtrækningen bliver hurtigere og musklerne spænder op. Kroppen går i direkte kamp eller flugt modus. Kroppen er klar til at gøre alt i sin magt for at skabe sikkerhed.

Når denne kædereaktion iværksættes, involveres dele af vores hjerne. Hypothalamus modtager signaler fra kroppens sanseapparat. Herefter er der to stier vi kan reagere ud fra.

- Den ene er vejen med de mindst rationelle reaktioner på den livstruende situation. Hypothalamus advarer amygdala. Amygdala udløser følelsesmæssige reaktioner og beder hypothalamus om at skrue op for binyrerne, så der kan produceres adrenalin og kortisol samt at få sendt blod ud til musklerne så vi kan komme væk fra den trussel tilstand og fare der er i nærheden.

- Den anden er vejen med den mere rationelle reaktion. Her ser vi noget der ikke er livstruende men blot skræmmende. Den præ-frontalte eller sensoriske cortex advarer hippocampus. Hippocampus iværksætter et opklaringsarbejde for at sammenligne trusseltilstanden med tidligere tiders oplevelser. Hippocampus er hjernens hukommelsescenter. Og hvis hippocampus beslutter at denne frygttilstand ikke er livstruende øger hippocampus blot sanserne dog i en overmenneskelig grad og udløser kamp/ flugt respons.

Begge veje er automatiserede og sker indenfor et splitsekund.

Når frygtstierne er ridset op, kan hjernen kortslutte de rationelle processer og reagere øjeblikkeligt på signaler fra amygdala. Hjernen bliver overaktiv og opfatter begivenhederne negative og husker dem på i dette sprog.

Det er ret skidt for vores hjerne, da den gemmer alle detaljer fra den bestemte trussels tilstand. Små normalt ubetydelige detaljer som tidspunkt på dagen, billeder, lyde, lugte, vejrtrækningen, der lagres i langtidshukommelsen.
Hver gang en lignende trusselstilstand dukker op, reageres der med det fylde spektrum af fysiske og følelsesmæssige reaktioner. Forskerne kalder det frygtkonditionering.

Frygt har det med at spille tricks med hukommelsen og opfattelsen af virkeligheden, påvirke kroppen, langtidshukommelsen og skade hippocampus,

Kortslutte de sunde responsstier og forårsage konstante følelser af angst.
Udover det kan vi lammes af træthed, kronisk depression, fremskyndet aldrig og endda for nogle tidlig død.

Hvad kan vi gøre for at forebygge det vi står i lige nu?
I og med at vores hjerne er truet, handler det om at etablere sunde tilstande for hjernen, kroppen og følelserne. En af de nemmeste måder at håndtere dette på er gennem vejrtrækningen.
Du udfører selv øvelserne og skridt for skridt vil du opleve mere ro, spændinger der slipper og et nyt syn på verden.

Derfor har jeg lavet et program på E-bogsform der kan trænes hjemme på gulvet. De fleste øvelser kan du lave i din seng.
Hvis programmet udføres min. 3 gange om ugen i 30 min vil der allerede opstå en effekt af bedring i løbet af 10-14 dage.

Programmet er bygget således op, at det åbner næsen, så den indåndede ilt bedre kan strømme ned i bunden af lungerne og blive overført til blod, muskler, organer væv og hjerne. Udover det skaber programmet ro i nervesystemet. Vejrtrækningen vil allerede i starten af programmet få vejrtrækningen til at lande i maven. Programmet kan deles op i små sekvenser. Tilmed er der tænkt på udfordringer med søvnen.

Programmet eftersendes på email.
Det ankommer hurtigst muligt.
Husk at skrive din email i formularen.

God fornøjelse
Kærlig hilsen

Lotte Maggie Mogensen

 

E-bogs program


E-bogs program i Bevidst Vejrtrækning Programmets varighed 15-45 min Alle kan træne programmet. Kræver ingen forudsætninger.